Historie - Klosteret

Gå til indhold

Hoved menu:

Klosteret - eller Nykøbing F. Hospital, som det tidligere hed - har sin rod tilbage i Middelalderen. Dog anses kong Frederik d. 2. for klosterets egentlige stifter, idet kongen under et besøg på Bønned Slot på Østfalster, udstedte klosterets første fundats af 22. august 1585.
Klosterets formål er at yde kvinder og mænd, der er hjemmehørende i Lolland-Falsters stift, bolig på klosteret under betryggende forhold. Ved indflytning i klosterets boliger betales et indskud, og til boligen betales et månedligt boligbidrag.
Klosterets nugældende vedtægter er godkendt af Civilretsdirektoratet den 17. september 1993.

Til højre ses klosterets ældste bygning fra 1750, der i dag er udhus og  garage. Bagved ligger først Frederik d. 7.'s kloster og bagest Chr. d. 8.'s  kloster.
Til højre Chr. d. 9.'s kloster, hvorfra billederne fra boligerne er taget. Bygningen har indgang fra Voldgade.
Alle klosterets bygninger er fredede.

Copyright 2017. All rights reserved.
Tilbage til indhold | Retur til hoved menu